Logo

Vågsbygd

mobilknapp

Aktuelt

Publisert: 04.12.18

Laktattesting på sykkel og løp

Spring trening tilbyr nå laktatprofil for sykkel og løping. Vil du ta et steg videre med din trening? Da kan dette være nyttig for deg!

For syklisten: finn din terskelwatt og terskelpuls.
For løperen: finn din terskelfart og terskelpuls


Laktatprofil

Ved å måle laktatkonsentrasjon i blodet ved ulik belastning kan man finne ut hvor hardt du kan jobbe over tid, før laktatverdien overstiger muskelcellenes evne til å kvitte seg med laktat. Brytningspunktet refereres ofte til din Anaerobe terskel.

For syklisten:

Selve testen:

  • Ca. 30-35 min varighet
  • Kontrollert oppvarming på 10 min
  • Startbelastning (watt) vurderes ut fra belastning under oppvarming
  • Belastning økes med 25 watt hvert 5 min (20watt på kvinner)
  • Test avsluttes når laktatkonsentrasjon i blodet passerer 4.0 mmol/l

Forberedelser:

  • Ikke tren hardt de siste dagene før testen
  • Ikke tren på test dag
  • Testen foregår på din egen sykkel, sørg for at kjedet er rengjort og i god stand.
  • Ved sykdom må test utsettes

Ved å finne ut din terskelwatt og terskelpuls kan du lettere styre din intensitet på intervalløkter.

Pris for test: 850,– 
Booking: Alle tester utføre på Spring trening i Vågsbygd. Sturle Dahl utfører testene. Ta kontakt med han for booking av time: sturled@gmail.com


For løperen:

Testen kan også utføres på løping på mølle, da refereres det til terskel fart, altså hvor fort kan du løpe før laktatverdien overstiger muskelcellenes evne til å kvitte seg med laktat.

  • Kontrollert oppvarming i 10 min.
  • 4–5 belastningstrinn à 5 min.
  • 30 sek. pause mellom hvert trinn
  • Laktat måles i pausen
  • 1,0 eller økning i hastighet mellom hvert belastningstrinn
  • Hjertefrekvens og laktat måles før hver økning

Pris for test: 850,– 
Booking: Alle tester utføre på Spring trening i Vågsbygd. Sturle Dahl utfører testene. Ta kontakt med han for booking av time: sturled@gmail.com