Logo

Vågsbygd

mobilknapp

Gruppetrening

Barnetrening (3-10 år)

En time for barn mellom 3 og 10 år med fokus på lek og moro. En leken instruktør instruerer barna gjennom en time med forskjellige aktiviteter. Barnetreningen starter samtidig som andre timer for voksne så både barn og foreldre kan trene samtidig.

Varighet: 55 min

Det er Barnetrening Tirsdag kl 16:15-17:30, Fredag kl. 16:15-17:30 og Lørdag kl. 09:45-11:00 i Rona

Det er Barnetrening i Vågsbygd Lørdager kl 10:15-11:30. Dette er nytt fra 31.august 2015.

Cardio Power

Enkel og morsom gruppetime med kombinasjon av kondisjon og styrketrening. Timen starter med en god oppvarmingsdel før vi jobber videre i intervaller med vekselvis styrke og kondisjon. Vi jobber med funksjonelle øvelser, store muskelgrupper og enkelt utstyr. Det er enkle, gode trinn som får opp pulsen, og på denne timen bruker vi både gulv og step-kasse på kondisjonsdelen. Vi har også effektiv styrke med egen kroppsvekt, manualer og/eller vektstang. Varighet: 55 min

Cross trening

En tøff og rå time hvor fokuset er høy intensitet og hard jobbing i et gitt tidsrom eller på best mulig tid. Timen vil bidra til å øke din utholdenhet og styrke, samtidig som den vil teste din mentale styrke. Timen vil aldri være lik og variasjon er ett nøkkelord. Instruktør vil alltid passe på at vekt/repetisjoner blir tilpasset den enkeltes form og behov. Timen vil inneholde en oppvarmingsdel (5-10min), hoveddel (20-30min), og lett uttøyning (5-10min). Alle øvelser som er i hoveddel vil bli forklart og demonstrert slik at alle skal være i stand til å gjennomføre dem korrekt og dermed unngå skader som følge av feil teknikk.

Varighet: 55 min

Løp/gå

Løp/gå Intervall

Løp/gå Intervall er en time for deg som har løpt før og som kjenner tredemøllen. Instruktøren tar deg gjennom en økt med høy intensitet og definerte arbeids- og hvileperioder.

Nivå: Svært anstrengende- maksimalt anstrengende
Varighet: 30 og 45 min

Løp/gå Langkjøring

Løp/gå Langkjøring er en time inne på mølle, og en litt roligere time hvor vi jobber med en puls mellom 65-80 % av makspuls. Timen passer for alle, både nybegynnere og de som har løpt mye.

Nivå: Lett anstrengende til anstrengende
Varighet: 55 min

Løpemix

Dette kan være en time hvor du opplever alt fra en rolig langkjøringstime til hard intervall trening.

Nivå: Lett anstrengende til anstrengende
Varighet: 55 min

Lørdagsmix

På denne timen rullerer vi på instruktørene. Det betyr at timene er svært varierte. Følg med på ukeplanen for å finne ut hvilke time som kjøres fra uke til uke.

Metcon

Metcon er en rå time med høy intensitet. Timen består av innlæring teknikk og en intensiv del. Den intensive delen varer fra 5 til 20 minutter og variasjon er et stikkord her. Ingen timer er helt like, noen ganger er fokuset repitisjoner, andre ganger er det tid som er fokus.

Denne timen gjør deg klar for det uventede. Hvor mye arbeid klarer du å gjøre på kortest mulig tid?  Hvor mye energi kan du generere?    

Varighet: 55 min

Møt ferdig oppvarmet.

Mor & Barn

Dette er en spesialtilpasset time for deg som nettopp har fått barn. Kurset er lagt opp med øvelser som effektivt bygger opp kroppen etter svangerskap og fødsel. Det blir ekstra fokus på bekkenbunn, mage og rygg, strekk og avspenning. Har du behov for å amme eller skifte på barnet i løpet av timen gjør du bare det.

De fleste vil etter en normal fødsel være klar for trening etter 6 uker. For keisersnitt etter cirka 8 uker. Ta kontakt med din lege dersom du er usikker.

Varighet: 60 min

Kun i Rona

Pilates

Pilates (eller Pilatesmetoden etter Josef Pilates) er styrke og bevegelighetstrening i en og samme time. Treningen gir kroppsbevissthet, sentrering, balanse, lik styrke i de dype musklene og de overfladiske dynamiske musklene både på høyre og venstre siden av kroppen, koordinasjon, pust, og tøyning. Vi fokuserer på riktig bruk av teknikk for å forebygge skader og for å få en flott holdning. Varighet: 30 min, og 55 min

Powerpilates

I Powerpilates bruker vi egen kroppsvekt for å styrke kjernemuskulatur i tillegg til armer og ben. Noen øvelser kjenner du helt sikkert fra før, mens andre øvelser kanskje er nye og utfordrende. Vi fokuserer på riktig bruk av teknikk for å forebygge skader og for å få en flott holdning.

Varighet: 30 min

Puls

Puls

Enkel og morsom kondisjonstrening til energisk musikk som får opp pulsen og forbrenningen.  Timen starter med oppvarming med store bevegelser og går deretter over til en sammenhengende arbeidsperiode som gir intensive pulstopper. Timen finnes også uten hopp.

Varighet: 30 min

Puls Intervall

Enkel og morsom gruppetime med kombinasjon av kondisjon og styrketrening. Timen starter med en god oppvarmingsdel før vi jobber videre i intervaller med vekselvis styrke og kondisjon. Vi jobber med funksjonelle øvelser, store muskelgrupper og enkelt utstyr. Det er enkle trinn, energisk musikk og kraftfulle bevegelser som får opp pulsen og forbrenningen.

Varighet: 55 min

Senior trening

Funksjonell, helhetlig trening tilpasset voksne.Timen har god effekt på styrke, kondisjon, bevegelighet, balanse og ikke minst et overskudd i hverdagen.

Velkommen til sunn aktivitet og hyggelig samvær!

Varighet: 55 min

Både i Rona og Vågsbygd

Sirkel

Sirkeltrening går ut på at du setter sammen flere øvelser i system og utfører øvelsene etter hverandre med korte pauser. Treningsformen er bygget opp på intervaller og er krevende å gjennomføre. Man trener først og fremst kondisjon og utholdende styrke, men har også elementer av koordinasjon, spenst og balanse.

Fordelen med denne treningsformen er hovedsakelig at mye kan gjøres på kort tid. Siden du enkelt og greit må hoppe fra øvelse til øvelse uten eller med minimal pause, er du rett og slett "tvunget" til å være effektiv.

Varighet: 55 min

Slynge

Slyngeøvelser gjør at hele kroppen trenes, muskelkjeder styrkes og at det svakeste ledd blir sterkere. Ustabilt underlag trener opp støttemuskulatur og reduserer sjansen for at du skader deg. Timen gir en god basisstyrke, balanse og stabilitet. Du blir sterkere og forebygger skader.

Varighet: 30 min

Spring Løp Ute

Dette er en time hvor vi tar med oss joggeskoene ut i forskjellig terreng. Timen kan være alt fra en rolig langkjøringstime til hard intervall trening.

Sesongbasert time.

Nivå: Lett anstrengende til anstrengende
Varighet: 60 min

Spring Ski

Skigruppe for alle nivåer. Timen varierer fra trening på teknikk i skøyting og klassisk, til intervall. Vi går på rulleski frem til snøen kommer. Etter det blir det ski der det er snø. Spring Ski passer for deg som ønsker et spesifikt mål med treningen, samt variert og spennende treningsform. Du trenger ikke ha erfaring fra ski/rulleski tidligere for å delta.

Mer informasjon om dette kan du lese på vår side om Spring Ski. 
Eller sjekk ut Facebook-siden til Spring Ski Oddersjaa.  

Spring Sykkel

Spring Sykkel 90

Dette er en anstrengende time som er tilrettelagt for «syklister» som for eksempel har som mål å sykle Kristiansand-Hovden.

Nivå: Anstrengende
Varighet: 90 min

Spring Sykkel Landevei

Sykkel ute! Ulik lengde og intensitet fra uke til uke.
Sesongbasert time.

Spring Sykkel Offroad

Sykkel ute! Ulik lengde og intensitet fra uke til uke.
Sesongbasert time!

Step-puls Intervall

Enkel og morsom gruppetime med kombinasjon av kondisjon og styrketrening.

Timen starter med en god oppvarmingsdel før vi jobber videre i intervaller med vekselvis styrke og kondisjon. Vi jobber med funksjonelle øvelser, store muskelgrupper og enkelt utstyr. Det er enkle, gode steptrinn som får opp pulsen - og effektiv styrke med egen kroppsvekt, manualer og/eller vektstang.

Varighet: 55 min

Styrke

Styrke

Dette er en styrketime med god flyt og fine øvelser for hele kroppen. Øvelsene utføres både med egen kropp og med manualer, vekstskiver, vektstang eller annet utstyr.

Varighet: 30, 45 og 55 min

StyrkeCore

Styrke Core er styrketrening som utfordrer hele kroppen. Her må du jobbe mye med kjernemuskulaturen som er de dype rygg- og magemusklene. Disse musklene er viktige for god kroppsholdning, god balanse og rett og slett for å kjenne seg sterk og å unngå skader.

Vi jobber mye med egen kroppstyngde som belastning.

Varighet: 30 min

StyrkeUngdom ( utgår fra høsten 2016 )

Styrketrening i sal med fokus på gode funksjonelle øvelser tilpasset ungdom. Timen er tilregnet de ungdommene som har et familiemedlemskap, og har da mulighet til å gå på denne timen uten foreldre.

Varighet: 30 min

Styrke Basis

En skirelatert styrketime. Dette er time for alle, enten du trener med oss på ski eller ikke. Timen har fokus på stabiliserende styrketrening med egenvekt.

For mer informasjon om denne timen, sjekk ut Facebook-siden til Spring Ski Oddersjaa.  

Sykkel

Morgensykling

En mix av utholdenhetstrening og intervalltrening. En perfekt start på dagen, og en time som passer for alle.

Nivå: Lett anstrengende til anstrengende
Varighet: 55 min

Sykkel MIX

På denne timen rullerer vi på instruktørene. Det betyr at timene er svært varierte. Dette kan være alt en rolig utholdenhetstime til hard intervall trening.

Nivå: Lett anstrengende til anstrengende
Varighet: 55 min.

Sykkel Utholdenhet

Dette er en rolig time hvor vi jobber med en puls mellom 65-80 % av makspuls. Timen passer for alle, både nybegynnere og de som har syklet mye.

Nivå: Lett anstrengende til anstrengende
Varighet: 45 og 55 min 

Sykkel Pop-Quiz

En morsom sykkeltime med en aldri så liten tvist da vi i tillegg blir utfordret med Quiz underveis i økten. Det er en ellers rolig time hvor vi jobber med en puls mellom 65-80 % av makspuls. Timen passer for alle, både nybegynnere og de som har syklet mye.

Nivå: Lett anstrengende til anstrengende
Varighet: 55 min

Sykkel Intervall

Sykkel intervall er en time for deg som har syklet før og som ønsker en intensiv økt med mulighet for å ta deg helt ut. Timen er lagt opp med tydelig definerte arbeids- og hvileperioder.

Nivå: Anstrengende
Varighet: 55 min.

Sykkel for overvektige

Sykkeltime tilpasset overvektige. Timene varierer mellom rolige utholdenhetstimer og litt tøffere intervalltimer. Denne timen passer både for nybegynnere og de som har syklet litt fra før.

Nivå: Lett anstrengende til anstrengende
Varighet: 55 min

Senior Sykkel

Sykkeltime for seniorer. Timene varierer mellom rolige utholdenhetstimer og litt tøffere intervalltimer. Denne timen passer både for nybegynnere og de som har syklet litt fra før.

Nivå: Lett anstrengende til anstrengende
Varighet: 55 min

Synergi 360

Den komplette destinasjonen for alle som elsker funksjonell gruppetrening. Synergi 360 er en effektiv time og her kan du yte maksimalt! Gjennom ulike styrkeøvelser som kjøres i sirkel med tøffe intervaller, kan du forvente en gøy treningsopplevelse med god effekt på både styrke og kondisjon.

Varighet: 55 min

Tabata

Tabata

Enkel, effektiv og funksjonell intervalltrening for styrke, spenst og kondisjon.. Tabata er en intervallprotokoll utviklet av Dr. Tabata for japanske langdistanseløpere i 1996. Programmet viste seg å gi oppsiktsvekkende resultater, både for atleter og nybegynnere. Hvert intervall er 20 sek arbeid og 10 sek hvile i åtte omganger, totalt 4 minutter. Mellom hvert intervall har vi 1 min pause.

Varighet: 45 min

Møt ferdig oppvarmet

Tabata Sirkel

Enkel, effektiv og funksjonell intervalltrening for styrke, spenst og kondisjon.  Tabata er en intervallprotokoll utviklet av Dr. Tabata for japanske langdistanseløpere i 1996. Programmet viste seg å gi oppsiktsvekkende resultater, både for atleter og nybegynnere. Hvert intervall er 20 sek arbeid og 10 sek hvile i åtte omganger, totalt 4 minutter.  Mellom hvert intervall har vi 1 min pause. Denne timen foregår i sirkel så når man er ferdig med en intervall flytter man seg til neste stasjon i sirkelen.

Varighet: 45 min

Møt ferdig oppvarmet

Tabata Sirkel for overvektige

Enkel, effektiv og funksjonell intervalltrening for styrke, spenst og kondisjon. Timen er tilpasset overvektige.  Tabata er en intervallprotokoll utviklet av Dr. Tabata for japanske langdistanseløpere i 1996. Programmet viste seg å gi oppsiktsvekkende resultater, både for atleter og nybegynnere. Hvert intervall er 20 sek arbeid og 10 sek hvile i åtte omganger, totalt 4 minutter.  Mellom hvert intervall har vi 1 min pause. Denne timen foregår i sirkel så når man er ferdig med en intervall flytter man seg til neste stasjon i sirkelen.

Varighet: 45 min

TRX

TRX er en gruppetime der man bygger styrke, fleksibilitet, balanse og utholdenhet i funksjonelle øvelser. Vi utnytter vår egen kroppsvekt for å skape motstand mens du trener og har dermed muligheten til å justere vanskelighetsgraden uansett fysisk form og målsetning. Det er en time som passer for alle uansett kjønn og treningsnivå.

Varighet: 30 min

Yoga

Yoga

Timen er bygget på klassiske yogastillinger, en blanding mellom dynamiske og statiske øvelser. Noen styrkende, andre er avspennende. Timen har stort fokus på pust, bevegelighet, egen kropp og tilstedeværelse. Denne klassen passer for alle.

Varighet: 55 min

Yoga for overvektige

En helhetlig, myk trening som styrker balanse, koordinasjon og bevegelighet. Hele tiden med stort fokus på pusten, og at pust og bevegelse skal følge hverandre. Hele programmet er bygget opp av 10 moduler, hvor vi begynner med en lengre oppvarming, med mye fokus på rygg. Etterfulgt av solhilsener, stående øvelser, balanse, mage- og arm øvelser, hofteåpnere, bakoverbøyer, fremoverbøyer, avsluttende del og avspenning. På disse øvelsene vil vi benytte oss av step kasser. Vi har stort fokus på skadeforebygging i disse klassene, og hvordan hver øvelse kan utføres mest mulig hensiktsmessig for ledd og muskler.

Varighet: 55 min

Zumba

Morsom time inspirert av latinamerikansk musikk og dans. Hver sang har sin koreografi med lettlærte trinn. Dynamisk, morsom og enkel dansetime der treningsglede står i fokus.

Varighet: 55 min